Winkelen is (ook) architectuur beleven

Glen Sestig Architects
gepubliceerd op 28.03.2018 | tekst Aslı Çiçek publieke ruimte

20170319 Sestig Coccodrillo4825 - copie

In zijn make-over van een Antwerpse luxeschoenenwinkel laat Glenn Sestig Architects de architectuur schitteren. Het bureau slaagt erin de klant niet te verwaarlozen, en dat zonder rücksichtlos toe te geven aan een overemotionele benadering van de winkelervaring. 

In 1966 knapte de jonge architect Hans Hollein een winkel met een grondoppervlak van nauwelijks 13 m2 en een gevelbreedte van niet meer dan 4 meter op in het centrum van Wenen. Zou hij toen vermoed hebben dat dit werk ooit tot het architecturale erfgoed van de stad zou behoren? Met zijn postmoderne kenmerken en futuristische associaties werd de kaarsenwinkel – met zijn opvallende façade en zijn tot in de puntjes gedesignde interieur – iconisch voor Holleins oeuvre. In de historische context van de belangrijkste winkelstraat van Wenen springt de winkel onmiddellijk in het oog. Misschien heeft hij niet echt bijgedragen tot een andere manier van winkelen, maar het antwoord op de vraag hoeveel architectuur een kleinhandel verdraagt, is na Holleins ingreep niet meer hetzelfde als ervoor. 

20170319 Sestig Coccodrillo4811 - copie

 

Vandaag de dag moeten winkelontwerpen inspelen op trends, marktonderzoek en de snelheid waarmee het onlineshoppen evolueert. Architecturale concepten worden vandaag grotendeels bepaald door moodboards over het werk, public relations en bezoekersaantallen. Wat je in de winkel voelt, is belangrijker dan de ruimte. En dat gevoel moet doen verkopen. In deze context hebben architecten nog maar weinig manoeuvreerruimte. Wanneer exclusieve merken aankloppen bij een professional om een winkelruimte met karakter te vragen, krijgt de architect wel wat meer armslag. Een goed voorbeeld daarvan is de samenwerking tussen Glenn Sestig Architects en Coccodrillo, dat al 35 jaar exclusieve merkschoenen verkoopt.

Aanvankelijk was de zaak gevestigd in een bescheiden pand met veel showruimte in een drukke Antwerpse winkelstraat. De aankoop van een huis in een rustigere omgeving, enkele straten verderop, was bedoeld om een nieuwe winkelervaring te creëren die meteen ook een architectuurervaring moest zijn. De klassieke stadswoning behield haar façade, maar werd binnenin volledig gestript. Naar eigen zeggen focust Sestig altijd, los van de schaal van een opdracht, op functionele architectuur en niet op een esthetisch decor. Hier werd in de dragende structuur een heel nieuwe betonconstructie ingebracht. Doordat alle techniek in de dikke platen zit, verdwijnt het vertrouwde beeld van een winkelinterieur. De nieuwe trap is goed geproportioneerd. De materialen lijken allemaal glad, maar bij nader inzien merk je een spel met texturen op: gepolijst, terrazzoachtig beton voor de vloer, platen in vezelcement tegen de muren, multiplex voor de hoge plinten, travertijn op de betonnen traptreden, en zwarte spiegels in de traphal. De twee verdiepingen van de winkel stralen de luxe uit waarvoor de klant hierheen komt. 

20170319 Sestig Coccodrillo5029_lm - copie

Coccodrillo had echter meer gevraagd dan een schoenwinkel waar oude en nieuwe klanten zich op hun gemak zouden voelen: de vestiging moest ook een ruimte zijn die als galerie kon dienen. Met dat doel voor ogen ontwierp het bureau nieuwe, modulaire meubels: lichte structuren die niet vastzitten en gemakkelijk uit elkaar kunnen worden gehaald om de ruimte helemaal leeg te maken. Meubels uit de vroegere winkel werden aangepast om hier een plaats te kunnen krijgen. Op de twee verdiepingen staan stoelen en poefen die net iets hoger zijn dan gewoonlijk, zodat de klant heel comfortabel schoenen kan uitproberen. De twee kassa’s, elk in een inham, zijn simpele blokken in multiplex waarvan de houtnerven zichtbaar blijven door de purperen verf. Neem je de computer en het betaalapparaat weg, en dan blijft een neutraal object over.

Coccodrillo volgt de tendens naar polyvalente ruimten, maar de algemene sfeer blijft wel die van een kwaliteitswinkel. De architecturale ambities van het project kunnen alleen worden ontdekt door de exclusieve doelgroep van de zaak. Daarom kun je niet zomaar zeggen dat dit project verandering brengt in winkelattitudes. Toch gaven de architecten een afdoend antwoord op de vraag van hun klant. Het resultaat spoort zowel met de identiteit van de winkel als met het oeuvre van Glenn Sestig. 

download pdf
Glen Sestig Architects
Antwerpen | 2018
A+269
pagina's 16-17-18

Mensen die dit artikel lazen bekeken ook

schrijf je in voor de nieuwsbrief