Als in een architectuurles
ULiège – Faculté d’architecture
A+303 On Campus: Designing Higher Education
Je kan het volledige artikel lezen in het nummer A+303 On Campus: Designing Higher Education. Bestel hier een exemplaar of neem een jaarabonnement op A+ en mis geen enkel nummer!
In 2010 worden de Belgische architectuurhogescholen onderdeel van de universiteiten. Hun intrede in de academische wereld zorgt niet alleen voor een inhoudelijke paradigmaverschuiving, ook organisatorisch gezien worden de scholen samengebracht om architectuurfaculteiten te vormen. In Luik smelten Lambert Lombard en Saint-Luc samen tot de architectuurfaculteit van de Universiteit van Luik. Die werd gehuisvest op de voormalige locaties van de twee scholen in het centrum van Luik (Botanique en de Fonck-kazerne), die nogal ver uit elkaar liggen.
In 2022, wanneer al 12 jaar aan het nieuwe kader gewerkt is, komt het moment om na te denken over een plek die plaats biedt aan zowel de studenten en docenten als de onderzoekers en bestuurders. De universiteit van Luik besluit alle activiteiten van de architectuurfaculteit samen te brengen op de site van de Fonck-kazerne in de wijk Outremeuse. Ze deelt de site met de École Supérieure des Arts Saint-Luc. De voormalige militaire kazerne werd aan het begin van de 14de eeuw gebouwd op de restanten van een 19de eeuws klooster dat aan een oudere kerk grensde.
Er wordt een aanbesteding uitgeschreven voor een architectuuropdracht. De beschikbare oppervlakte moet groter worden gemaakt door de bestaande gebouwen op de site dichter in te planten en anders in te richten, door deconstructie/reconstructie maar ook door de constructie van nieuwe infrastructuur.
Vijf multidisciplinaire teams worden uitgenodigd om een eerste schetsontwerp in te dienen. Als in een architectuurles verschillen de ontvangen voorstellen netjes van elkaar: door hun respectieve inplanting op de locatie, de voorgestelde typologieën, de functionele organisatie en de gebruikte architectuurtaal.
Bij Altstadt – Karamuk Kuo ligt de nadruk op aanpasbaarheid. Hun project ‘Plateaux sur cour’ zet in op open ruimtes die van tijd tot tijd anders kunnen worden ingevuld. Tussen de bestaande gebouwen van de faculteit worden platforms geïnstalleerd, waardoor een nieuwe dialoog ontstaat met de huidige toestand. Een tweede primaire structuur bevindt zich aan het einde van de binnenplaats van de kazerne. De twee infrastructuren grenzen aan de centrale binnenplaats, die het hart van de nieuwe faculteit wordt. Het rationele bouwsysteem wil de oppervlakte maximaliseren en houdt de ‘afwerking’ bewust minimaal om duurzaam te zijn in zowel de tijd als het gebruik.
Building Pedagogy
De Faculteit Architectuur van de Universiteit van Luik onthult de tentoonstelling Building Pedagogy, waarin de 5 finalisten van de wedstrijd voor hun nieuwe gebouwen worden uitgelicht. Van 26 september tot 26 oktober 2023 wordt de Salle Capitulaire van de faculteit omgetoverd tot een ruimte waar architecturale visies worden verkend die de toekomst van deze prestigieuze instelling vorm kunnen geven.