Gepubliceerd op 09.04.2024 | Tekst: Fabian De Vriendt | Foto's: Stijn Bollaert

Mobiliteit evolueert continu. Van verplaatsingen met paard en kar tot de elektrische wagen, te voet of met de fiets. De laatste jaren wint deze laatste (opnieuw) aan populariteit. Files en de ecologische voetafdruk maken de auto minder aantrekkelijk. Dankzij een evolutie in fietsen – lichter, sneller en elektrisch – maar ook meer en betere infrastructuur, grijpt de Vlaming steeds vaker naar de fiets. Al enkele decennia groeit het netwerk van fietsstraten en -snelwegen, tunnels en bruggen doorheen steden en de ruimere omgeving. Fietsvoorzieningen worden steeds veiliger en aangenamer. Bredere fietsstroken laten fietsers anderen inhalen, zacht glooiende aanloophellingen maken het comfortabeler fietsen, autoloze groene zones brengen rust en veiligheid. Waar de infrastructuur vroeger louter functioneel was – een manier om de spoorweg te kruisen, een baan over de autosnelweg, de rivier of het kanaal heen – is deze vandaag sterk geëvolueerd. Steeds vaker zoekt men ook een meerwaarde voor het openbaar domein, de mens en de natuur. Het creëren van rustplekken die de passant met de omgeving verbinden, het integreren van nestkastjes of vleermuisbunkers in de constructie, het prikkelen van zintuigen met bijzondere texturen en materialen of een spel van licht en schaduw doen ontstaan.

Met de expo Op de fiets! pleit Architectuurwijzer voor het zorgvuldig ontwerpen van fietsinfrastructuur, als symbiose van de opdracht en het ontwerpproces. Gesteund door Vitruvius’ triade van de architectuur – utilitas (gebruikswaarde) , venustas (belevingswaarde) en firmitas (toekomstwaarde) – licht de expo een selectie fietsbruggen ontworpen door Ney & partners uit, met unieke kwaliteiten voor fietser, voetganger of de natuur. In de exporuimte architectuur van het Cultuurcentrum Hasselt staat een houten constructie in de vorm van een Latijns kruis, onder een lichte hoek gedraaid. Informatieve panelen hangen met een stalen kabeltje op aan een kroonlijst die aan een brugdek doet denken. Een horizontale legplank biedt extra plaats voor foto’s hier en daar. Bezoekers kunnen rond het meubel wandelen, of door openingen die erin voorzien werden stappen. Lichte houten krukjes nodigen uit om rustig de tijd te nemen en even te verblijven in de ruimte. Ze dragen een sticker met weetjes over de fietsevolutie van de laatste jaren. Het fragile staketsel wijdt de vier kwadranten aan de drie basisprincipes uit Vitruvius’ De Architectura en een snelle introductie. De grote hoek die zich naar de ruime foyer richt – het meubel is aan de zijkant van de zaal geplaatst – introduceert de bezoeker in het thema van fietsinfrastructuur en de evolutie van de laatste decennia. De twee kleinere hoeken lichten sterktes in gebruik en beleving van Ney & partners’ bruggen uit. Het laatste kwadrant is aan de toekomstwaarde gewijd en is voorzien van een grote, hoekige maar uitnodigende tafel. De openingen in de wanden van het kruis lijken symbolisch poorten naar de toekomst. Een toekomst waar er in dialoog met de omgeving, mens en natuur, op een geïntegreerde, duurzame en kwalitatieve manier over mobiliteit en infrastructuur wordt gesproken tussen opdrachtgever, experts, ingenieurs en architecten.

In datzelfde Cultuurcentrum Hasselt loopt tegelijk een tweede tentoonstelling van Ney & partners. 21 generieke bruggen worden in een fotoreportage belicht vanuit hun toch unieke eigenschappen, die ze te danken hebben aan de eigenheid van de omgeving. Een contradictie met de fietsbruggen als unieke kunstwerken die context en plaatsgebonden zijn?

Praktisch
Cultuurcentrum Hasselt, Kunstlaan 5, 3500 Hasselt
10 maart – 31 augustus 2024
Dinsdag t.e.m. zondag telkens van 13 tot 17 uur
Vrije toegang

Maandelijks wordt er een zondagsrondleiding georganiseerd:
14 april / 12 mei 2024 om 14 uur
Cultuurcentrum Hasselt, Kunstlaan 5, 3500 Hasselt
Meer info en inschrijving hier.

Lees ook

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.