Gepubliceerd op 09.04.2024 | Tekst: Amélie Poirel | Foto's: David Serati

Tussen 2013 en 2024 kregen de vier Franstalige architectuurfaculteiten van België projectoproepen die een antwoord moesten geven op de vraag: wat is de meest geschikte plaats om architectuur te leren? Een tentoonstelling in het faculteitsgebouw La Cambre Horta in Brussel, georganiseerd door het ICA, geeft een overzicht van de verschillende projectvoorstellen. De tentoonstelling verhuist vervolgens naar de drie andere architectuurfaculteiten in kwestie, namelijk Doornik, Bergen en Luik.

In 2010 werden in België, onder impuls van het Bolognaproces, architectuurfaculteiten opgericht. De hogescholen sloten zich aan bij de universiteiten, het aantal studenten nam toe en ook de onderwijsmethoden veranderden. Dit leidde tot een globale heroverweging van de plaats waar architectuur wordt onderwezen.

In Doornik werd in 2013 een aanbesteding uitgeschreven om de school naar het stadscentrum te verplaatsen. Er werd een beroep gedaan op ‘architect-bouwmeesters’ om de bouwkundige gevolgen al in de vroegste ontwerpfasen van het project te kunnen opvangen. In 2022 werd in Luik een aanbesteding uitgeschreven om alle activiteiten van de faculteit op dezelfde locatie te vestigen, in de voormalige Fonck-kazerne. Datzelfde jaar werd in Brussel het Europees herstelplan geactiveerd om de belangrijkste activiteiten van de faculteit samen te brengen in één gebouw op de Solbosch-campus. In 2024 slaagt Bergen een nieuwe weg in door een participatief proces te lanceren om de toekomstige architectuurfaculteit te definiëren, onder meer via deze tentoonstelling.

Deze terugblik op de bouw van vier architectuurfaculteiten illustreert een waaier van ideeën voor de bouw van een architectuurschool. Langs de helling van het gebouw La Cambre Horta wandel je door 15 tentoongestelde projecten, die werden bestudeerd door teams van Belgische en internationale architecten. Op roestvrijstalen panelen vind je de wedstrijdborden, maquettes, boekjes en beschouwingen van de laureaten in de vorm van video-interviews. De vier tentoongestelde benaderingen illustreren hoe de uitdagingen de laatste tien jaar zijn veranderd en geven een inzicht in wat een architectuurschool bouwen vandaag inhoudt.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.