Puurheid en Poëzie

gepubliceerd op 21.02.2019 | tekst Gitte Van den Bergh

Messe Exhibition Hall, Dornbirn (Austria), 2017 © Marc-Lins

Het Oostenrijkse bureau Marte.Marte realiseerde, naast een groot aantal particuliere opdrachten, een hele reeks bekroonde gebouwen in cultuur, onderwijs, infrastructuur en gezondheidszorg. In Bozar vertellen de broers Marte over de evolutie van hun projecten – van een kleine brug in de Ebnit-vallei tot musea in Berlijn en Wachau.

Marte.Marte werd opgericht in 1993 door Bernhard en Stefan Marte, nadat ze hun eerste wedstrijd wonnen. Naast allerlei projecten realiseerden de architecten een monografie in 2008, en toonden ze op de Biënnale van Venetië in 2016 met Appearing Sculptural een reeks kortfilms in samenwerking met Andreas Waldschuetz.

Hun werk wordt vaak als minimalistisch of puristisch geklasseerd, door de voorliefde voor massief zichtbeton en het gebruik van rechte en eenvoudige lijnen. Maar de industriële materialen en expressieve, geometrische vormen dragen ook een zekere poëzie en menselijkheid met zich mee. Bij de realisatie van een kapel in Batschuns realiseerden de architecten de abstracte vorm met klei, een materiaal dat het menselijke aspect in de spirituele opdracht brengt.

De projecten van Marte.Marte gaan in dialoog met de omgeving na grondige analyse van context en functie. Abstracte conversaties tussen de broers leiden tot specifieke invalshoeken – hoewel ze in wezen over hetzelfde praten, hebben ze vaak toch een verschillend beeld voor ogen. Zo verschijnt een brug als publieke sculptuur die deel uitmaakt van de plek, maar ze ook mee bepaalt.

Wilt u verder lezen? Het artikel wordt gepubliceerd in de bezoekersgids die de avond van de lezing beschikbaar zal zijn!
Meer info over de lezing en tickets vindt u hier.

schrijf je in voor de nieuwsbrief