Expo – Triënnale Brugge 2015

gepubliceerd op 16.06.2015 Evenement , Expo
© Piet Goethals

Bridge by the Canal, Studio Mumbai © Piet Goethals

Wat als een kleinschalige stad uitgroeit tot een megalopolis met meer dan vijf miljoen inwoners? Met deze gedachte speelt de Triënnale voor Hedendaagse Kunst en Architectuur in Brugge. Veertien installaties en drie tentoonstellingen verkennen de alternatieven die zo’n transformatie zou kunnen uitlokken.

Van 20 mei tot 18 oktober is Brugge ‘Urb Egg’. ‘Urb’ staat voor urbanisme, stad en stedelijkheid en ‘egg’ verwijst naar de eivorm van de historische binnenstad. De triënnale wil de geborgenheid van het Brugse ei van binnenuit openbreken, de beschermde identiteit van de stad in vraag stellen en haar opnieuw uitvinden als megalopolis.

Veertien kunstinstallaties maken dit spanningsveld zichtbaar; ze interfereren met de bestaande stedelijke ruimte en lokken reflectie uit over toekomst en potentieel van de stad. Samen vormen de ingrepen een veelzijdig architectuur- en kunstparcours, waarin bewoners en bezoekers worden uitgenodigd tot interactie. Twee opmerkelijke installaties werden ontworpen door gevestigde waarden Studio Mumbai en Atelier Bow-Wow; ook kunstenaar Tadashi Kawamata tekent present.

Het Indiase Studio Mumbai ontwierp ‘Bridge by the Canal’, een brugwoning die het plaatsgebrek en de woningnood in megasteden aankaart. Ze heeft meerdere functies: je kan er leven, eten, slapen, elkaar ontmoeten en je terugtrekken voor nieuwsgierige blikken – ze zal je echter niet naar de andere oever brengen. De dragende structuur overbrugt wel de kostbare open ruimte van de rei, die sinds de middeleeuwen geen functie meer heeft.

Atelier Bow-Wow uit Tokio wilde (ism het Brugse Architectuuratelier Dertien12) met ‘Canal Swimmer’s Club’ de bestaande stedelijke omgeving op een duurzame manier heroriënteren. De recente sanering van de Brugse reien vormde het vertrekpunt van een ontwerp voor een polyvalente ruimte in het centrum. Rekening houdend met gebruikers en omgeving, werd het een multifunctioneel drijvend platform waarop tal van ontmoetingsmomenten en activiteiten worden georganiseerd. Het doel: menselijke interactie bevorderen en bestaande sociale relaties versterken.

De Japanner Tadashi Kawamata tast graag de grenzen tussen kunst, architectuur en natuur af. Als reactie op de drukte die een megastad met zich meebrengt, timmerde Kawamata een tiental boomhutten bijeen in de gesloten binnentuin van het Begijnhof. Op deze eeuwenoude plek lijken de ‘Tree Huts’ vanuit de hoogte te waken over de bezoekers en bewoners. De installatie verenigt het kinderlijke, speelse en avontuurlijke van een boomhut met de spiritualiteit, rust en ernst van de omgeving. De onbereikbare plekken moeten het verlangen naar geborgenheid, afzondering en contemplatie aanwakkeren.

Onwillekeurig doen deze installaties denken aan het vooruitstrevend urbanisatieplan, dat de modernisten Huib Hoste en Paul Amaury Michel in 1938 voor Brugge bedachten. Het project combineerde burger- en arbeiderswoningen op palen, open ruimte met groen en speelfaciliteiten, een theater en een concertgebouw. Het bleef bij een idee, maar de plannen, publicaties en documenten kunnen tijdens de triënnale worden bezichtigd in het Arentshuis.

 

Triënnale Brugge 2015
tot 18 oktober 2015
www.triennalebrugge.be

schrijf je in voor de nieuwsbrief