100 jaar Niko

gepubliceerd op 17.05.2019 Evenement , Van de fabrikanten

Ter gelegenheid van zijn 100-jarig bestaan, opent het toonaangevende Belgische familiebedrijf Niko uit Sint-Niklaas, marktleider in de productie van schakelaars, stopcontacten en domotica, vanaf 6 mei de expo ‘100 jaar Niko – the best is yet to come’. Bezoekers krijgen, naast een overzicht van de afgelopen 100 jaar, ook een vooruitblik op de toekomst. Ze worden uitgenodigd om op een interactieve manier mee na te denken over de toekomst van wonen en werkenNa het bezoek aan de tentoonstelling, kan je het boek ‘100 jaar Niko – Illuminating Ideas’ aankopen of online bestellen. De opbrengst gaat integraal naar een initiatief in de stad Sint-Niklaas voor kansarme jongeren (meer info: www.niko.eu/100expo).

Het bedrijf, recent door AGORIA nog uitgeroepen tot ‘Factory of the Future’, kondigt forse investeringen aan in de digitalisering en automatisering van zijn productie die nog steeds in België plaatsvindt. Hiermee zet Niko in op de doorgedreven integratie van AI en digitalisering van de woning, zodat deze haar bewoners op een intelligente manier nog meer energie-efficiëntie, comfort en veiligheid biedt. Het bedrijf voorziet hiervoor een investering van 10 miljoen euro per jaar.

Met een R&D-team van 90 mensen in verschillende landen, creëert Niko vernieuwende oplossingen die gebouwen comfortabeler, veiliger en energiezuiniger maken. Niko investeerde de voorbije 10 jaar bijna 100 miljoen euro in vooruitstrevende productietechnieken en zal, met de opkomst van artificiële intelligentie, de komende jaren zo’n 10 miljoen euro per jaar blijven investeren in de verdere modernisering van de fabriek.

Innovatie in de hoofdrol
Door op kantelmomenten te durven kiezen voor innovatie op vlak van grondstoffen, productiemethodes, technologieën en businessmodellen, is Niko al drie generaties lang een pionier in zijn sector. De lancering van Nikobus in 1997, de eerste generatie huisautomatisering, zorgde ervoor dat Niko de Belgische marktleider in domotica werd. In 2011 kwam Niko Home Control, de opvolger van Nikobus, op de markt, als antwoord op de introductie van de smartphone en de groeiende vraag naar connectiviteit. Vandaag is Niko Home Control dankzij de innovatieve gebruiksvriendelijkheid en veelzijdigheid een begrip, zowel voor eindgebruikers als voor installateurs. Niko wil ook in de toekomst met slimme oplossingen huizen zo comfortabel, veilig en energiezuinig mogelijk blijven maken. Later dit jaar lanceert het bedrijf de ‘touchswitch’, een revolutionair bedieningspaneel dat volledig gepersonaliseerd kan worden. Verder sluit Niko aan bij de doorbraak van de nieuwste marktevoluties, zoals de slimme luidsprekers van Amazon en Google, door spraaksturing gekoppeld aan Niko Home Control op de markt brengen.

Sterke lokale verankering 
Op zijn honderdste verjaardag bereikt het familiebedrijf vandaag een omzet van meer dan 175 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van 15 jaar geleden. Het bedrijf dat de broers Alfons en Werner De Backer in 1919 startten telt vandaag meer dan 700 werknemers en vestigingen in 10 Europese landen. De voorbije honderd jaar produceerde het bedrijf in ons land meer dan 500 miljoen schakelaars en stopcontacten, bijna goed voor volledige omtrek van de aarde, en installeerde het zijn apparatuur in meer dan vijf miljoen huizen in België. In niet minder dan 85% van de Belgische huizen is vandaag Niko schakelmateriaal geïnstalleerd. Het assortiment van Niko bevat nu meer dan vijfduizend verschillende producten voor schakelmateriaal, toegangscontrole, sensoren, lichtregeling en huisautomatisering.

Sint-Niklaas blijft sinds het ontstaan het productiehart van Niko. De kernactiviteiten, design, metaalverwerking, spuitgieten en tools produceren zal Niko ook in de toekomst in België blijven verankeren. Hiervoor houdt Niko zijn forse investeringspolitiek aan met dit jaar onder meer de start van cobots (robots die samenwerken met mensen). Deze cobots zijn uitgerust met intelligente systemen om optimaal flexibel en efficiënt te produceren. Als Belgisch maakbedrijf is het essentieel om, in de huidige snel veranderende wereld, de internationale concurrentiepositie te behouden én te versterken. Begin dit jaar ontving Niko de award ‘Factory of the Future’, vanwege zijn toekomstgerichte inspanningen. Paul Matthijs, CEO van Niko: “Om competitief te blijven én in te kunnen spelen op de snelle veranderingen in de markt en de verwachtingen van onze klanten, moeten we mee zijn met de digitale golf. Als onderdeel hiervan zetten we de komende jaren volop in op digitalisering en het gebruik van nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie en robotica.”
www.niko.eu

 

schrijf je in voor de nieuwsbrief