The Bauhaus #itsalldesign

gepubliceerd op 19.04.2017 | tekst Roxane Le Grelle
04_ Key Visual of the exhibition_ Kurt Schmidt with FW Bogler and G Teltscher_ Mechanical Ballet 1923_New Production Theater der Klange 2009_ph O Eltinger

© Kurt Schmidt, FW Bogler, G Teltscher – Mechanical Ballet 1923

In het ADAM (Art & Design Atomium Museum) kunt u momenteel een tentoonstelling over het Bauhaus gaan bekijken. De tentoonstelling, die in 2015 voor het eerst werd getoond in het Vitra Design Museum in Weil am Rhein, stelt dit legendarische instituut voor dat bijna 100 jaar geleden werd opgericht door architect Walter Gropius.

De privéschool van het Bauhaus werd in 1919 opgericht vanuit het idee om kunst en techniek te combineren en zo een nieuwe generatie ontwerpers op te leiden die kunst benaderen vanuit het dagelijkse leven. Voorwerpen, meubelstukken, film en fotografie schetsen in de tentoonstelling een beeld van dit instituut, gaande van de context waarin ze is opgericht, tot hoe ze creaties van hedendaagse kunstenaars, ontwerpers en architecten zoals Konstantin Grcic, Olaf Nicolai en Lord Norman Foster heeft beïnvloed.

De tentoonstelling toont daarnaast ook een groot aantal documenten die de ideeën en de productie van de school illustreren, waaronder enkele meesterwerken van Walter Gropius, Marcel Breuer en Marianne Brandt. Een duik in de wereld van het Bauhaus.

De tentoonstelling, die georganiseerd is rond vier thema’s, begint met een onderdompeling in de toenmalige context. Na de Eerste Wereldoorlog kende Duitsland een wedergeboorte (een periode van opleving en vernieuwing). Het ‘Staatliches Bauhaus’, dat in Weimar werd opgestart, zal een grote impact hebben op Duitsland, en breder ook in heel Europa. Affiches, manifesten, tijdschriften en uitnodigingen, gemaakt door de leden van het instituut om de school en het nieuwe onderwijs te promoten, worden in dit eerste deel tentoongesteld.
In het tweede luik laat de tentoonstelling de onderwijsmethode en de daarbij horende productie van de school zien. We ontdekken er verschillende objecten: lampen, stoelen, servies, …, ontworpen door de leden van de school. In het Bauhaus werd zowel theorie als praktijk onderwezen. De studenten werden opgeleid als technici, maar ook als ambachtslieden en kunstenaars. Naast de theoretische lessen ergonomie, psychologie en techniek, werden vormen, kleuren en materialen uitgetest in de ateliers/studio’s. Meer dan een school, was het Bauhaus een laboratorium en een plaats voor productie. Individuele fabricatie in combinatie met industriële productie liet een kunstvorm toe die tegelijkertijd functioneel en toegankelijk is.

Het derde thema richt zich meer op de ruimtelijke concepten van het Bauhaus. Begin de 20ste eeuw zorgde de industrialisatie voor een wooncrisis bij de populaire klassen. We moesten anders gaan ‘wonen’, boven elkaar, in kleinere ruimtes die goed doordacht moesten worden. Deze nieuwe woonsten moesten gezond, functioneel en economisch zijn. Deze ommezwaai naar standaardisatie leidde tot de democratisering van design en tot massaconsumptie. Naast verschillende concepten komen hier ook de kleurtheorieën aan bod, een ander belangrijk aspect in het ruimtelijk ontwerp.

Het laatste deel van de tentoonstelling brengt tot slot de verschillende communicatie- en promotiemiddelen van het Bauhaus onder de aandacht. Tijdschriften, affiches, boeken en uitnodigingen voor lezingen, tentoonstellingen, … laten zien hoe het Bauhaus zijn complexe ideeën vertaalde naar eenvoudige en grafische voorstellingen. Hulpmiddelen zoals tekenen, typografie en fotografie speelden hier een belangrijke rol.

‘The Bauhaus #itsalldesign’ schetst zowel een historisch en sociaal, als een artistiek en technisch beeld van het Bauhaus. De vele archiefstukken – waarbij sommigen voor het eerst worden vertoond – en de hedendaagse toevoegingen geven een breed beeld van de invloed van het Bauhaus op de vormgeving van toen en nu.

03_Marianne Brandt_ student on one of the atelier balconies_ Bauhaus Dessau_around 1928 1929_ ph VG Bild-Kunst Bonn_2015

© Marianne Brandt – student on one of the atelier balconies, Bauhaus Dessau

The Bauhaus #itsalldesign