Oorlogspropaganda

gepubliceerd op 27.06.2014 | tekst Christine Roels

Oorlogspropaganda_A+238

Een klein briefkaartformaat dat zo in je zak past en lekker ruikt naar dik papier, dat biedt ons de nieuwe Franse architectuuruitgeverij B2. Ze plant 10 titels per jaar over thema’s die betrekking hebben op ruimtelijke ordening en die de tendensen, zwakheden en sterke punten van een maatschappij reflecteren. In een van deze publicaties is een tekst opgenomen van Beatriz Colomina waarin ze Amerikaanse decoratie- en lifestylemagazines als Life of House Beautiful ontleedt. Ze stelt vast dat tijdens WO II reclamepagina’s en artikelen over de tuin en het onderhoud van het gazon gebruik maakten van militaire retoriek. Internationale conflicten en consumentisme gaan hand in hand, met alle gevolgen van dien.

 

La pelouse américaine en guerre. De Pearl Harbor à la crise des missiles, 1941-1961
Beatriz Colomina
Editions B2, Parijs, 2011
ean 978-2-36509-004-9
www.editions-b2.com

schrijf je in voor de nieuwsbrief