Ambacht en postmodernisme

gepubliceerd op 17.02.2015 | tekst Bart Verschaffel

Het oeuvre van Charles Vandenhove is ontegensprekelijk verbonden met de architecturale ontwikkeling van Luik en zijn geschiedenis. Het was Vandenhove die, na eerste geometrisch verfijnde architecturen, zijn vormentaal wist te koppelen aan het heersende postmodernisme en het ambacht à la Carlo Scarpa. Architectuur staat voor Vandenhove gelijk aan vakkennis, materialen en proporties. Zijn samenwerkingen met kunstenaars als Daniel Buren, Sol Lewitt en Niele Toroni gaan hand in hand met de genereuze manier waarop hij ruimtelijke ervaringen creëert.

Het meest recente werk over de veelvuldig besproken architect presenteert een eigen selectie uit zijn overdadig werk: van een vormelijk herkenbare beginfase (Huis Vandenhove, Institut national de l’industrie charbonnière) tot een periode van formele en referentiële overdaad (Théâtre de la Ville – Les Abbesses in Parijs, het justitiepaleis van ‘s Hertogenbosch). De invloed die Vandenhove had is niet meer weg te cijferen. Zij gebouwen blijven verankerd in het collectieve gedachtegoed; het zijn getuigenissen in een wijzigend architectuurbeeld.

 

1401003 | LAN cover Vandenhove volledig OK.indd

 

Lectuur voor al wie meer inzicht wil verwerven in de evolutie van de naoorlogse architectuur in België.

 

Charles Vandenhove. Architecture/Architectuur 1954–2014
Lannoo

Tielt, 2014

isbn 978-94-014-1229-2

schrijf je in voor de nieuwsbrief